Terug naar het overzicht

De impact van winterse temperaturen op elektrisch rijden

11 april 2020

Het is iets waar we in België steeds minder vaak mee te kampen krijgen, maar koude temperaturen beïnvloeden de capaciteit van batterijen, ook die van een elektrische wagen.

Strenge winter vs elektrische wagen

Temperatuur is een belangrijke factor bij het bepalen van de capaciteit van een batterij. De meest gunstige weersomstandigheden voor een elektrische wagen? Windstil en zo’n 20°C. Jammer genoeg is dat in België niet de standaard. Bij een lagere temperatuur wordt de lucht zwaarder en moet uw wagen extra kracht genereren om vooruit te kunnen. Dit geldt trouwens ook voor een wagen met verbrandingsmotor.

Doordat koud weer het vermogen van uw batterij verlaagt, beschikt u in de winter dus over een lager bereik dan in de zomermaanden. Maar hoe groot is het verlies aan actieradius nu precies? Websites als Elektrische Voertuigen Database brengen dit in kaart. Hieronder alvast een aantal voorbeelden. Merk op dat we hier twee particuliere wagens kiezen (de Nissan Leaf en de Peugeot 208) en twee professionele voertuigen. Die laatste zijn ook in het gamma van Terberg Business Mobility terug te vinden.

Winterse temperatuur

bron: ev-database.nl

Merk bovendien op dat niet enkel de temperatuur hier een bepalende factor is. Ook de opties die u gebruikt spelen mee. Wanneer het koud is, zal u al snel de verwarming aanzetten, wanneer het warm is de airconditioning. Beiden zorgen voor een groter verbruik.

Kouder dan 10°C

Het is geen geheim dat elke wagen het al eens lastig heeft in de winter. Door de chemische samenstelling van de lithium-ionbatterijen in elektrische wagens, zijn ze gevoeliger voor lage temperaturen. Wanneer de temperatuur daalt onder 10°C, zal de laadtijd langer worden, het vermogen dalen en ook de beschikbare energie afnemen. Hierdoor kan de actieradius dalen tot wel 30% ten opzicht van de warmere maanden. Een speciaal batterij managementsysteem grijpt echter in bij lage temperaturen en verlengt zo de levensduur van de batterij.

Elektrisch rijden in de winter

Tips: hoe vermijd u een lege accu tijdens de koude maanden?

We sluiten graag af met een aantal handige tips om het risico op een lege batterij te verlagen, ook tijdens de koude wintermaanden:

  1. Laat je wagen opwarmen wanneer hij nog geconnecteerd is met de laadpaal.
  2. Wanneer je naar de radio luistert zonder dat de motor draait, zet dan het contact af.
  3. Rij rustiger totdat de motor opgewarmd is (dit geldt trouwens voor alle wagens).
  4. Vermijd korte afstanden. Enkel bij lange ritten kan de wagen zichzelf opladen.
  5. Kies voor winterbanden. Grip is namelijk heel belangrijk voor elektrische wagens, omdat ze zo min mogelijk energie willen verliezen.
  6. Heeft u wagen zetelverwarming? Gebruik dan enkel die.
  7. Bij extreme temperaturen (warm of koud), zet u best alle opties die veel energie verbruiken uit. Denk bijvoorbeeld aan de airconditioning of het start-stopsysteem.
  8. Sluit de wagen, ook in uw garage. Een energiebron die niet volledig afgesloten is, blijft verbruiken.
  9. Wanneer het kan, parkeer dan uw wagen binnen of onder een carport.
  10. Leg een reserve laadkabel in de wagen.
  11. Staat uw wagen lang stil? Plaats dan een druppellader op de batterij.
  12. Gebruik motorolie van de nieuwe generatie. Deze blijft dunner tijdens lagere temperaturen, wat ervoor zorgt dat de koude motor minder energie vergt van de startbatterij.
  13. Staat uw jaarlijkse onderhoud gepland voor het begin van de winter? Laat dan de startbatterij en het elektrisch circuit extra goed nakijken.

Delen via