Terug naar het overzicht

Hoe ziet de toekomst van de elektrische wagen eruit?

27 mei 2020

Veel Vlamingen twijfelen nog of een elektrische wagen iets voor hen is. Nochtans geloven we met z’n allen wel al in de positieve aspecten en ziet het er sterk naar uit dat elektrisch rijden de toekomst wordt. Maar is dat wel zo? Wat weten we nu al over de toekomst van de elektrische wagen? Welke ontwikkelingen liggen in het vooruitzicht? En zal dit er voor zorgen dat dit type wagen aantrekkelijker wordt? Dat bekijken we hieronder.

Het aanbod van elektrische wagens

Voorlopig is dit nog eerder beperkt. De Belgische markt bestond in 2019 uit zo’n dertig modellen, maar daar komt snel verandering in. Het Autosalon toonde ons dat zowat alle constructeurs volop inzetten op elektrisch rijden. Waar je tot op heden voornamelijk exclusieve- of net heel kleine elektrische wagens vond, komen daar binnenkort ook wagens voor de middenklasse bij. Dit moet dit jaar (2020) al resulteren in een twintigtal nieuwe elektrische modellen. De komende jaren valt dan ook te verwachten dat het aanbod exponentieel zal groeien.

De prijs van elektrische wagens

Het is eigen aan een vrije markt dat prijzen dalen wanneer het aanbod groeit. Over het algemeen kost een elektrische wagen vandaag echter nog steeds meer dan een brandstofwagen. Het lagere verbruik en de milde onderhoudskosten maken al veel goed op langere termijn, maar de initiële aankoopprijs schrikt momenteel nog veel Vlamingen af.

Verschillende evoluties zorgen er binnenkort voor dat de prijs verder zal dalen. Zo zien we dat de productieprijs van batterijen de afgelopen tien jaar met maar liefst 87% is gedaald, aldus een studie van Bloomberg New Energy Finance. Deze trend zal zich doorzetten en ook de aankoopprijs van een elektrische wagen verder doen afnemen. Zo betaalde men in 2010 gemiddeld $1.200 per kilowattuur, daalde dit tegen 2019 naar $156 en schat men dat dit tegen 2023 de magische grens van $100 per kilowattuur zal bereiken.

Het gebruiksgemak: laadpalen, batterij kwaliteit, onderhoud

De Vlaming is verknocht aan zijn brandstofwagen en het gebruik ervan is een routine die moeilijk te doorbreken is. Toch wordt een elektrische wagen steeds gebruiksvriendelijker.

Opladen. Waar? Hoe? Gevaren?

Laadpalen

Vlaanderen telt steeds meer laadpalen. Vandaag zijn het er al ruim 5.000. Dankzij de inspanningen van netbeheerder Fluvius en de Vlaamse Overheid vindt u in vrijwel elke Vlaamse gemeente minstens één openbare laadpaal (waar precies, leest u hier). De blijvende investeringen en subsidies zorgen ervoor dat u binnenkort overal laadpalen zal vinden.

Bovendien groeit ook het aantal aanbieders van private laadpalen. Zo kunt u ook thuis of op kantoor uw wagen opladen aan een professionele paal. Dit laadt sneller dan een gewoon stopcontact. Laadt u op uw eigen netwerk? Dan hoeft u niet te vrezen voor een impact op het netwerk. Bovendien is het een misopvatting dat u – net als bij bijvoorbeeld een smartphone – de auto best uittrekt wanneer die volgeladen is. Hetzelfde geldt voor de mythe dat een elektrische wagen extra brandgevaar met zich meebrengt. Statistisch gezien is het gevaar op brand niet groter dan bij een brandstofmotor.

Het bereik van de batterij en waardoor dit beïnvloed wordt

Velen vrezen vooral dat het bereik van een elektrische wagen niet voldoende groot zal zijn om files te trotseren of grote afstanden af te leggen. Vroeger was deze vrees terecht, vandaag zorgen blijvende innovaties al voor een forse verbetering van het bereik. U rijdt dan ook steeds verder met uw elektrische wagen. Veel hangt nog af van het model dat u kiest, maar gemiddeld rijdt u tussen de 200 en 400 km ver met uw elektrische wagen.

Extreme temperaturen nemen echter wel een hap uit uw bereik. Wanneer uw elektrische wagen buiten geparkeerd staat in vriestemperaturen kunt u tot een kwart van het bereik verliezen. Wie vaak op snelwegen rijdt, zal ook merken dat het verbruik van een elektrische wagen hoger ligt dan van bij een brandstofmotor. Het omgekeerde geldt voor het rijden in steden of het aanschuiven in files. Een elektrisch voertuig recupereert namelijk energie wanneer u geen gas geeft.

Tot slot: hoe lang gaat de batterij mee en verslijt die snel? Elektrische wagens zijn uitgerust met lithium-ion batterijen en die slijten, net als elke andere batterij. Na verloop van tijd zal het rijbereik dus afnemen. Toch is dit verlies eerder beperkt. Eerste tests wijzen op een behoud van 80% van de capaciteit na 400 000km (een afstand die weinigen halen met hun wagen). Extreme temperaturen vermijden en niet te vaak laden met een snellaadpaal beperkt dit capaciteitsverlies.

Moet ik even vaak op onderhoud?

Een elektrisch wagen vraagt om een jaarlijkse controle en de kosten daarvan liggen tot de helft lager dan die van een onderhoud van een brandstofwagen. Dit komt doordat uw elektrische wagen minder onderdelen heeft (zo is er geen versnellingsbak) waardoor u geen olie hoeft te vervangen. Bovendien zien de remmen minder af doordat die energie hergebruikt wordt. Enige verschil: een elektrische wagen is zwaarder en daardoor zijn de banden sneller aan vervanging toe.

Het moge duidelijk zijn: de elektrische wagen is nog niet op z’n eindpunt en blijft evolueren. Ze wordt goedkoper en eenvoudiger te gebruiken.

Elektrische wagen leasen? Contacteer Terberg Business Mobility

Bij Terberg Business Mobility kijken we graag naar de toekomst. Bij ons kunt u dan ook een aantal elektrische wagens leasen die de tand des tijds binnenkort moeiteloos zullen doorstaan. Voor meer info neemt u vrijblijvend contact met ons op.

Delen via